Sunday, April 28, 2019

My lonely weekend


Assalamualaikum.

Hari ini hari Ahad. Omputih sebut Sunday—weekend.

Tapi untuk insan seperti aku yang hidup di perantauan tanpa keluarga dan kawan, weekend adalah hari-hari sunyi yang penuh bunyi cengkerik, krik krik.

Semalam aku pegi Mydin Mall MITC lepas balik keje. Ye, aku keje pada hari Sabtu, selain keje yang banyak, aku juga masuk keje sebab sunyi di rumah. Aku pegi Mydin sebab yelah, hari gaji makan nak kat kedai je, hujung bulan melantak Megi kari pecah telur.

Dalam Mydin, penuh orang. Masing-masing dengan kawan-kawan, suami dan anak, mak ayah. Pilih barang sama-sama, makan sama-sama, borak sama-sama, bergelak ketawa. Aku taktau kenapa tetiba beremosi, rasa sayu. Rasa jauh dari orang tersayang, rasa sedih jalan sorang-sorang. Selalunya aku tak macam tu, aku jalan menonong je tak kisah kiri kanan. Semalam tengok keluarga orang bergurau senda, rasa nak menitik ayaq mata dah kenapa!?!

Harini—aku membuta sampai matahari dah terpacak atas kepala. In my defense, aku bangun lambat sebab kalau aku bangun awal, aku lagi rasa sunyi nak kena habiskan masa yang panjang sorang diri. Aku mulakan hari dengan mandi pastu basuh baju, vacuum satu rumah, buang sampah, basuh langsir.
Lepastu, rasa macam macam nak makan Western sebab tengok masterchef Australia.

Aku decide untuk makan kat luar. Yelah sebab….. baca balik baris ke-6 entry ni.

Malas nak pergi jauh-jauh, nanti duit habis dekat Grab je. So, aku pilih untuk pergi Coffeeology, jarak dia RM5 tambang Grab (zaman teknologi jarak diukur guna tambang Grab).

Aku order lamb chop, air caramel dengan waffle. Aku dah pesan siap-siap waffle tu after meal baru serve. Lepastu aku acah busy main phone, check season Kashmir (eh kenapa check season Kashmir tu, ehek). 


Tak lama lepastu dorang serve air. Pastu lamb chop sampai. Pastu waffle sampai. Haa ni aku nak marah. Awat serve sekali dengan meal?!!! Sejuk la benda alah tu, nanti tak rangup. Paling penting, semua orang tahu la aku makan banyak sebab nampak semua benda sampai sekaligus! Arghhh, mission failed.

Waffle with cream and berries


Lamb chop 2 ketul

Lepas kenyang habiskan semua benda, aku start baca buku. Aku memang bawa buku untuk habiskan masa dekat café tu. Balik rumah pun bukan ada manusia. Dah agak-agak macam lama duduk situ, aku pegi bayar. Tapi bukan untuk balik rumah ye kawan-kawan.

Aku lajak pegi kedai sebelah pulak! Hahahahaha!

Nama kedai ni Chatto. Aku order white pearl milk gojicha ke hojicha ke apa cha entah. Sedap! Interior simple dan lawa, so aku sambung membaca kat sini pulak.

Aku selalu tak minat pearl, tapi pearl dia aku bole telan. Sedap, aku siap habiskan semua pearl.

Purchase RM15 dapat free Genki Card. Card ni cute dan free, so aku register je la as member.

Ni sedap jugak cuma muak sikit inti matcha.

Disinari cahaya matahari gitewww.

Lepas habis satu buku baru aku dapat hidayah nak balik rumah.

So now here I am, menaip entry ini untuk mengakhiri hari sepi di tempat orang.

Till next time.

No comments:

Post a Comment