Sunday, April 28, 2019

Banting tulang


Assalamualaikum.

Dah almost 9 months kerja. Sikit lagi nak setahun. Tak sangka.

Dah kenapa buat ayat pendek-pendek gitu engko?

Alhamdulillah, tak sangka. Awal-awal keje dulu rasa ya Allah apa benda ni, aku tak faham apa-apa. Setiap pagi ada briefing bila semua orang share pasal issue dekat production, aku blur macam laki dalam cerita Blues Clues tu. Tengok tak citer tu?

Masa awal-awal dulu, aku selalu rasa macam dibuli. Disuruh buat itu ini. Maklum la, sebelum ni suka join persatuan pelajar, rasa besar mandat. Sekarang rasa macam di bawah, tercalar ego anak muda—gitewww!

Masa tu, mantra aku setiap hari—everything is hard in the beginning. You won’t grow in comfort zone. You gotta keep moving. Don’t give up. Learn. You’ll get there.

Setiap hari, aku ulang-ulang. Untuk kuatkan mental yang koyak hahaha. Baru masuk keje dah mental koyak. Belum kena maki lagi tu, belum kena lempar kertas kerja bertaburan di kaki lima macam cerekarama TV3.

Lama-lama, aku mula figure out things. 
  • Never ever ever ever ever give up
  • Things may be hard in the beginning, but you’ll get there.
  • Be brave. Don’t be afraid to ask. Learn.
  • Get out of your comfort zone. Take challenge.
  • It’s okay to make mistake. Learn from it, fix it.


Pastu kan, pastu kan..aku nak share ni. Haritu aku develop satu online system untuk improve workflow, work efficiency dan data acquisition. At first, aku blur gila. Rasa macam nak menangis. Dekat kilang tu, tak ada orang yang betul-betul master lagi buat system. Jadi aku kena belajar sendiri dengan guidance dari staff ICT. Berbulan aku hadap, beratus kali trial, berpuluh version aku buat. Sampai tahap aku nak muntah tengok system tu, ini bukan perumpamaan nak sedapkan ayat  ye. Aku memang betul nak muntah sampai terpaksa beli asam macam orang pregnant.

Alhamdulillah, sekarang dah siap. Aku siap panggil senior dari setiap department attend training untuk sytem tu. Aku yang noob ni yang train senior, omputih cakap macam ada butterflies in my stomach. Lepastu system tersebut (wah macam akhbar Sinar Harian guna perkataan tersebut) akan diguna juga oleh staff kilang branch Jepun. Orang Jepun di Negara Jepun guna system aku, rasa macam ada dinosaur in my stomach.

Lepas setel system tu, bos aku impress gila sampai tambah lagi 22 system untuk aku buat. Ho ho hotak dia. Eh hotak aku, hotak bos jangan main—nanti dia cut bonus baru padan hotak aku.

Sekarang? Aku pun taktau la sampai bila nak keje sini. Aku bosan sebenarnya buat kerja management.  Dan sebenarnya, aku pun tak tahu apa aku nak. Yela, omputih cakap you never know what you do till you try. Hmm tu sebenarnya tulisan mural kat dinding sekolah aku, aku baca tu setiap hari masa hati meronta-ronta nak tukar sekolah harian dekat rumah. 

Till next time. 

No comments:

Post a Comment