Wednesday, August 31, 2016

Cikgu ini menyindir pelajar. Lihat apa jadi seterusnya.

Assalamualaikum.

Amboiboi, tajuk blog kemain nak acah-acah TheVocket dengan post-post viral hahaha.

Ok, nak start cerita ni. Flashback ke zaman sekolah

Dulu aku sekolah selama 5 tahun di SBP dekat Kelantan, all girls school. All girl school tu takde kaitan pun dengan entry ni, saje nak bagitau haha. Since it is SBP school, competition dekat sekolah dan juga dengan SBP lain agak rancak. SBP selalunya ada system ranking dan memang selalulah membanding ranking individual dan ranking sekolah.

Aku dulu bukan bright student pun, lebih kepada golongan pertengahan. Golongan bangsawan atau dak bijak je selalu conquer ranking 1-30 per 100 lebih. Ranking aku selalu dalam 25-50 macam tu. Pernah la jugak merasa ranking nombor 7, walaweh mesti masa tu aku study buku rapat ke lobang hidung dan tak peduli orang sekeliling miahaha! Ok la tu, buat modal show off dengan anak cucu esok-esok.

Ok balik ke main point. Tadi tu pendahuluan je.

Masuk form 4, aku slow sangat kalau study subjek mengira. Masatu ada subjek additional mathematics (japgi aku tulis +math je ok, nak senang keje) dengan mathematic modern (MathMode). Kalau dua subjek ni, memang setiap exam aku failed. Markah belas-belas je, nak tengok kertas pun segan. Seingat aku, pernah MathMode aku dapat markah kurang dari 10... T.T

Ok, yang ni tak boleh sampai ke telinga anak cucu aku tau.

Pastu masa form 5 selalu la cikgu-cikgu tanya dah habis sekolah nak jadi apa. Standard la cikgu-cikgu kan. Masa tu kawan aku semua nak kerja best-best je, pharmacist la, doctor la, accountant la, engineer la. Tu termasuk aku la tu, nak jadi engineer. Dengar citer engineer kerja goyang kaki je kat office pastu gaji masyukk, kira jobscope senang tapi kaya. Hahahaha siapalah yang sebarkan berita palsu tu, kesian aku percaya dengan perkara tahyul tersebut.

So bila cikgu tanya nak jadi apa,

"saya nak jadi engineer cikgu, aeronautic engineer"

Jawapan kena mantap supaya orang nampak aku berpengetahuan tinggi keh keh keh.

Tapi lepas aku jawab tu, cikgu aku ketawa berdekah-dekah siap tekan-tekan perut lagi. Amboi cikgu, sampai hati jugak mentertawakan cita-cita murni saya. Oh lupa nak bagitau, masatu tengah subjek +math. Lalu aku tanya la awatnya cikgu gelak.

"awak nak jadi engineer? Biar betul awak ni"
"betul la cikgu, takkan main-main pulak"
.
.
.

"awak nak jadi engineer? Biar betul awak ni, addmath pun tak lulus. Ada hati nak jadi engineer"

Pap! Macam kena pelempang dengan kuasa Kamehameha. Peh, dia punya sindir tu pedih sampai rasa nak tenggelam je dalam kerusi. Lepastu cikgu tambah lagi ayat-ayat lain tapi kalini dah tukar modus operandi. Ayat dia yang seterusnya tu kasi macam pembakar semangat untuk aku lulus +math kalau aku memang betul nak jadi engineer.

Dan harini, aku nak berterima kasih dengan cikgu sebab bagi ayat panas berapi macam tu. Kalau tak sebab cikgu bagi ayat pap! pap!, tak mungkin aku akan gigih buat latih tubi soalan +math setiap hari. Siapa sangka, aku dapat A+ dalam SPM untuk dua-dua subjek mengira tu. Alhamdulillah  

Walaupun aku ingat ayat cikgu tu sampai ke hari ini, tapi sikit pun aku tak berdendam atau ambil hati. Tapi sebenarnya ayat itulah yang boost semangat aku untuk study sampai ke harini. Terima kasih Cikgu Nasarudin.

Saya tengah inten ni cikgu, Alhamdulillah dalam bidang engineering di Jepun :)))))

No comments:

Post a Comment