Thursday, October 9, 2014

Kenapa perempuan tiba-tiba emosianal?

Assalamualaikum.

Sehari dua ni, aku perasan diri sendiri jadi sangat sensitif. Like, very sensitive. Padahal sebelum ni tak ada pun gejala tak sihat macam ni. Sebelum ni gurau badak sumbu pun  boleh terima dengan hati terbuka, senyum manis ayu. Tapi, bila tiba-tiba emotional ni, semua benda tak kena. Sampaikan at one time, aku tersedar dan terfikir sendiri, kenapa dengan aku ni? Mengada nye, sikit-sikit nak sentap. Sikit-sikit nak marah, dah kenapa kau hah!

Skala sensitif aku tu macam ni haa.

a) *jalan belakang someone yang velocity dia sederhana*
     :Eh, lambatnya pompuan ni jalan. Cepat la, terhegeh-hegeh. Orang nak jalan pun susah.

b) *kawan tegur masa tengok movie*
     : Dia ni tak nampak ke aku buat ape? Tak nampak telinga aku sumbat earphones? Geram pulak I, orang tengah tengok kartun kot, penting tahu tak!

c) *internet loading seminit*
     : Lama nau loading internet ni, dah berejam kot! Bayar mahal bla bla bla...

d) *tengok orang sidai baju pakai hanger distance ok-ok je*
     : Sakit hatinya tengok orang sidai baju guna hanger jarak seratus meter ni, ingat ni ampaian nenek dia buat ke?!

e) *send mesej, 2 minit berlalu*
    : Ei, kalau taknak mesej cakap taknak mesej, ingat aku ni ape. Ke dia dah taknak layan? Ke dia dah benci? Ke dia dah..(put thousands more silly assumptions)

f) *orang terpandang aku (padahalnya tak pun)*
    : Rimas la orang pandang-pandang ni, Hei! Tak pernah nampak orang ke.

Haa, ni agak-agak boleh lempang dengan kelajuan cahaya dah aku ni. Semua isu kecik remeh pun aku nak ambik port. Padahal sebelum ni leklek cool je. Subhanallah, kesabaran menipis betul. Emosi tak stabil katanya.

Tapi rasanya normal la kot semua gegirls camni kan? Eh, ke aku je? Hahaha sampai kadang-kadang rasa ishh over sangat aku ni. Apahal aku marah-marah tadi, sebab ape eh, lupa dah?

Moga-moga husbeng Iolls esok-esok dikurniakan kesabaran yang tinggi nak hadap perangai emo setiap bulan ni. Harap encik rusuk kiri boleh istighfar banyak-banyak bila tetiba segala drama aku nak buat. Kang tetibe husbeng pakai kemeja warna putih pun aku nak komen, dia jalan pun aku nak komen, dia kunyah makanan pun aku nak komen, dok tau la tu.

Sebenarnya Iolls tak boleh terikut-ikut sangat emosi gila ni tapi tu laa..dah nama pun TER-ikut-ikut. Bukan sengaja, memang hormon nak jadi macam tu. hahaha..Moga Allah kurniakan aku kesabaran yang tinggi jugak harapnya. Amin.




1 comment: