Wednesday, February 22, 2017

Perangai budak-budak

Assalamualaikum.

Ingat tak masa primary school dulu selalu ada nurse dengan dentist datang sekolah nak check gigi? Dorang akan datang setiap tahun dan bagi rawatan gigi percuma dekat students.

Every time dorang datang, aku lah makhluk yang paling takut sekali. Biasanya dorang akan datang selama 1-2 minggu dan selama itu jugaklah aku akan kecut perut. Kalau ada je kad warna hijau sampai depan pintu kelas, semua berdebar-debar tunggu nama siapa yang akan dipanggil.

Wuishhh masa tu aku siap berjanji takkan tinggal solat, akan dengar cakap mama papa, belajar rajin-rajin dan tak kacau orang. Aku harap dengan "perjanjian" aku tu, nama aku takkan dipanggil huhu.

Tapi ada jugak la nama aku dipanggil dan setiap kali panggil je mesti kena buat filling/simen gigi. Sakit tahu dak! So start dari situ la aku develop rasa tak suka bau hospital which in a way affect decision aku on my ambition untuk taknak jadi doktor/dentist. Haa sampai macamtu sekali effect dia uolls, over sangat kan.

10 tahun kemudian, tak sangka aku akan menyuarakan kehendak untuk jumpa dentist -,-"

Kawan-kawan selalu la citer dorang buat scaling/cuci gigi. Aku sangat jeles tau dengar dorang cerita dengan semangat berkobar-kobar dan tetiba jugak aku rasa gigi aku sangat kotor. Btw, I have low self esteem if it is regarding my teeth hahaha. Sebab gigi aku tak teratur, berterabur macam kena gempa bumi.

Sebagai seorang yang mudah terperngaruh, aku pun timbul rasa nak pergi scaling jugak. Sebelum ni ada la jugak aku pergi HUSM Kubang Kerian untuk treatment gigi tapi kena daftar and masuk dalam waiting list pulokkk. Since aku dah balik KL untuk semester baru so aku tak dapat la nak buat treatment tu.

Pastu tetiba kawan aku ajak pergi klinik pergigian kerajaan dekat Setapak, so aku setuju je la. But still I'm scare of dentist *glup*

Daftar untuk treatment bayar RM1 je woihh! Nasi bungkus pun dah RM5-RM7, ni treatment gigi RM1 je!!!! Murah gilos, terus eksaited nak buat treatment. Lepas daftar, tunggu jap lepastu dipanggil masuk bilik rawatan. Masa tunggu tu takyah cakap la, berdebar kemain macam nak jumpa bakal mertua *eh!*. Nak je aku ajak kawan aku balik tapi sampai bila nak takut ye dok? We have to overcome our fears, haa giteww.

Aku dapat rawatan dari sorang dentist lelaki, Chinese, quiet young judging from his look. Taktau la kalau dia vampire jenis sentiasa awet muda ke ape pulak kan. Sepanjang rawatan, dia baik gila kot, halus je kerja. Lembut je tanya. Siap pesan rawatan ni maybe sakit sebab first time scaling. Dah la cute pulak tu, segan aku nak tayang gig.

From my experience first time scaling, tak sakit pun. Mungkin sebab dentist tu buat lembut je, tak kasar. Kalau jenis tak tahan ngilu, mungkin hard time sikit la bagi korang tapi aku jenis okay, so no problem. Lepastu ada la darah sikit sebab yelah, kau nak buang karang yang dah bertapak berpuluh tahun dekat gigi, so expect la ada darah sikit. Tapi serius tak sakit pun.

Lepas treatment kena bayar RM2 je untuk scaling. Yes, RM2 je hokay! Kalau pergi klinik swasta, ada la dalam RM40-90 harga kena bayar, kan dah boleh beli KFC makan beramai-ramai tu, kan rugi tu.

Overall, puas hati je treatment klinik kerajaan. Cepat (sebab tak ramai orang hari weekday), murah dan tak sakit. Sakit or tak sakit tu depends dentist la jugak ye, kang kau sakit pastu aku dipersalahkan pulak huhuhu.

Sekarang gigi aku dah bersih yey! Boleh la tersenyum sentiasa :))))))))


No comments:

Post a Comment