Tuesday, April 1, 2014

A better parents for tomorrow.

Assalamualaikum.

Hmmm, actually topik untuk entry ni macam complicated dan bagi aku yang baru beberapa tahun hidup ni, macam tak sesuai nak berbicara atau berpesan. Tapi, kalau aku simpan dalam hati lama-lama sorang-sorang, apa gunanya? Baik aku point out mana yang aku rasa patut dan tak patut untuk buat dan mana tahu kot ada yang berguna.

Diingatkan, ini sekadar luahan hati, pandangan mata, fikiran rasional tanpa melibatkan pengalaman pun. Means that I'm not in the situation tapi hanya berdasarkan pemerhatian. Mohon dimaafkan jika terlebih sudu dari kuah.



Bismillah.

Aku tahu semua parents cuba untuk menjadi yang terbaik buat anak-anak. Mendidik dengan cara terbaik, mengajar dengan kaedah terbaik, menjadi role-model yang terbaik dan segala-gala yang lain yang cuba dijadikan yang terbaik.

Tapi kadangkala ada beberapa cara atau method yang segelintir parents gunakan terhadap anak, membuatkan aku fikit, it just so-not-right.

1. Tengking anak bawah umur 6 tahun. My p.o.v, umur mereka masih mentah dan tak perlu kot ditengking. Cuba berlembut sedikit, kalau tak jadi, bertegaslah tapi jangan sampai tahap menengking. Nanti dorang akan rasa rendah diri, rasa tak dihargai, tak diperlukan.

2. Bercakap dengan bahasa kasar atau kesat di hadapan mereka. My p.o.v, dah cakap macam tu depan anak nanti mereka akan ingat, dan lama-lama meniru. Karang kalau anak cakap bahasa kasar, sometimes try to take time and reflect ourselves.

3. Letting their children cry over a quite long period of time. Aku taktau kenapa, tapi aku rasa macam tak patut biar anak nangis lama-lama sampai teresak-esak berhingus.

4. Tak bagi perhatian bila mereka cuba tunjuk something yang dorang rasa valueable untuk dibanggakan dengan parents. My p.o.v, anak ni sebenarnya dahagakan pujian. Bila mereka cuba tunjuk sesuatu, tengoklah sekejap, pujilah, kalau buruk pun, berilah kata-kata manis dan susuli dengan suggestion untuk diperbaiki. Once, please say that you're proud of them.

5. Biarkan anak lepas tanpa perhatian di tempat awam dan di rumah juga tak kurang pentingnya anak diberi pengawasan. Dah banyak berita yang keluar newspaper hari-hari, parents please take extra precautions terhadap anak. Banyak kali tengok kids berseorangan tanpa kelibat seorang pun penjaga berdekatan.

6. Bergaduh laki bini depan anak. My p.o.v, anak sebenarnya sangat hormatkan parents tapi bila dorang tengok parents saling meninggikan suara, menyalahkan satu sama lain, sikit-sikit dorang rasa insecure, sedih, dan mengganggu emosi.

7. Marah anak tanpa selidik atau sekurang-kurangnya bertanya dahulu. Yelah, aku tahu kadang-kadang parents dah penat lelah balik rumah tengok benda tak sepatutnya jadi kat rumah, adalah timbul rasa marah tu. My p.o.v, at least, at least lah kan, tanyalah dulu, cuba dapatkan penjelasan, selidik sikit. Jangan melulu, tunjuklah sikit kewibawaan sebagai parents.

8. Just say no to them without explaining. My p.o.v, tak ada orang pun suka someone said no but no explaination, dan kadang-kadang sebab takde explain akan buat dorang lebih curious and try it.

9. Tak berusaha cari masa untuk diluang dengan anak. My p.ov, memanglah sibuk cari nafkah, yelah, untuk anak jugak. Tapi, tolonglah luang sedikit masa. I learn parents as a symbol of true love, the one who will be there for you, who will have time for you, dan bila dorang membesar dengan parents yang jarang ada untuk mereka, value of parents tu sedikit hilang di mata mereka. Effect nya di kemudian hari, di hari tua.

10. Marah anak tapi tak cuba pujuk balik lepas tu sebab tahu anak memang akan cari dorang balik pun. My p.o.v, ada juga masa nak taknak, kena marah anak untuk memberi pengajaran dalam mendidik. Tapi lepas marah, bila keadaan dah reda sikit, pujuklah balik and explain properly. Aku rasa lebih elok macam tu.

11. Marah anak depan crowds. Selalu jugak jumpa macam ni. My p.ov, anak wajar ditegur bila buat salah. Tapi usahlah dimarah dengan suara yang kuat lebih-lebih lagi in public, anak akan rasa rendah diri dan kurang self-esteem. Aku yang memerhati pun kurang selesa.

Cukuplah tu kot, komen lebih kan nanti macam semua benda aku salahkan parents pulak. Tu semua sekadar pandangan dan pendapat jujur aku. Yang baik ambillah jadikan teladan dan praktikkan, yang buruk jangan tiru, yang salah harap dimaafkan.

Ni aku sertakan sekali artikel dan blog yang mungkin boleh membantu semua to be a better parents for tomorrow. Ingat, anak tu amanah Allah.


I hope it is beneficial for my reference in the future and for all who read this.

No comments:

Post a Comment