Monday, January 13, 2014

Inspirasi.

Assalamualaikum.

Ahh..home sweet home. Bila jauh dari rumah, nampak rumah ni sweet sangat. Tapi bila dah kat rumah, haihh..pofff...takdak apa. Bukan apa, sebab semua orang keluar pagi-pagi pergi kerja lepastu tinggal aku sorang-sorang sampai petang. Lepastu bila dah balik kerja pulak semua letih takdenye nak melayan aku, tido awal pulak tu semua. Dan itulah kehidupan di rumah setiap kali cuti. Penunggu rumah, that's what I call to myself.

Tahap kebosanan aku di rumah sampai aku search dekat Google "what to do during holiday at home alone". Wuuwuwu...sadis tak sadis hidup penunggu rumah.

Entry lepas ada cakap nak share pengalaman apa yang jadi sepanjang tak update blog ni tapi I'm sorry sebab memang dah lupa semua benda. Aku memang jenis semua benda nak lupa kalau benda tu biasa-biasa je efek dia dalam hidup. Kalau boleh aku taknak beratkan kepala dengan benda yanng takde manfaat melainkan benda tu boleh sentiasa menjadi pengajaran kepada diri sendiri. Ehemm, terserius pulak.

Actually, lepas habis sekolah 2 tahun lepas, eh, dah 2 tahun dah tinggal sekolah? Like seriously?? Oh, lama dah rupanya *tiba-tiba cakap sorang diri.. =,="

Lepas habis sekolah, banyak perubahan terjadi dalam hidup. Kawan-kawan pun dah kena betul-betul pilih. Maksudnya bukan pilih bulu tapi kena lebih pandai pilih apa yang nak ikut dan tak boleh ikut dengan kawan-kawan. Tapi one of the most wonderful thing yang jadi lepas habis sekolah adalah masuk asasi. Ya Allah, syukur sangat masuk asasi. Di samping dapat ilmu, kita sangkut sorang budak nak buat calon..uhuk uhuk..tak, kita jumpa kawan-kawan yang best.

Masa asasi, aku duduk dalam rumah macam apartment yang ada 3 bilik 1 bilik air. Satu bilik share 2 orang. Roommate aku tersangat best sampai baju aku pun dibasuh, disidai, breakfast tersedia. Tu masa sibuk dengan meeting persatuan je la..aku bukanlah pemalas sangat tahap infinity pun.

Dalam rumah pulak semua housemates bagus-bagus, rajin-rajin, solehah semua. Alahai, aku yang perempuan tengok pun sejuk hati dengan housemates aku ni..semoga semua dapat suami yang selayaknya. Dari dorang la aku kenal term usrah, sharing foods dalam bulatan bila berbuka, belajar pakai stokin, belajar pakai tudung tutup yang sepatutnya, solat berjemaah sama-sama, kongsi semua masalah dengan telus, ada tutor untuk setiap subjek dalam rumah tu. Hathoi, rindunya suasana tu.

And then bila masuk degree, harus ku akui dengan jujur agak ter-culture shock sedikit. Tak ada lagi yang nak berpesan, nak berkongsi ilmu, nak berkongsi kusut masalah. Macam semua tiba-tiba hilang dan masuk planet baru. Agak ambil masa nak sesuaikan diri dan kekalkan momentum.

Tapi bila dah tak ada environment macam tu, kawan-kawan yang berhijrah banyak bagi inspirasi gittew. Kawan sekolah, kawan asasi..semua dah slow-slow berhijrah jadi lebih baik, Alhamdulillah. I cemburu you know. So, I can't go back to my past life and must go on with what I'd started. Ajal tak kenal masa ok, ajal kenal exact time kita mati je.

Maka, aku masih bertempur secara constant dengan diri sendiri untuk berubah. Yeah, diri sendiri adalah halangan paling besar nak buat apa-apa pun. So, let's pray that I'm capable to handle it and be a woman that worth His heaven. Amin. I have to be strong, heaven is not for a weak person. =)





2 comments:

  1. haha kemain bab sangkut kat sorang budak tu. hehe teruskan perjuangan amel ! :)

    ReplyDelete
  2. Salam...just visit ur blog...sy pun palam.jgk.dlu...sama situasi kta..bla msk u mmg culture shock...xde yg berpesan2 lg....btw, visit my new blog

    anisometropia.blogspot.com

    ReplyDelete