Wednesday, June 26, 2013

Resipi : Apple Pie

Assalamualaikum.

Lately, asal tengah malam je, rasa lapar. Asal lapar je, nak makan. Asal nak makan je, nak itu ini. Mengade sangattttt perut ni. Dah la lapar tengah malam, saja nak tambah berat lebih-lebih kan.

Semalam pulak ngidam nak makan Apple pie uolls. Perut, you are naughty eh? Selalunya aku suka makan apple pie Mc'D tu je tapi macam melukut di tepi Aaron Aziz la kan berharap nak beli malam-malam. Alang-alang nak online masa tuh, aku carik la resipi nak buat apple pie ni. Elehhh, senang kacang mengelembu je pun.

 So, dengan gigihnya aku pegi buat apple pie idaman kalbu tuh. Aku rujuk SINI.

Resipi

Pie crust
:
175 tepung gandum
1 sudu besar gula
113gm- yang sejuk dan dipotong kiub
beberapa sudu kecil air sejuk

Inti apple :
2 biji epal suka hati epal apa, kupas kulit, dadu sepuas hati.
1/4 cawan kismis (aku tak letak sebab aku tak suka kismis)
2 1/2 camca besar gula perang (omputeh sebut brown sugar)
sedikit perahan jus lemon (pun aku tak letak sebab lemon out of stock)
50gm mentega
1 batang kulit kayu manis (aku guna serbuk je)
3/4 camca besar tepung jagung secubit garam

Cara-cara :

Pie crust : Campur je semua bahan kecuali air sampai dia bentuk hancur-hancur macam crumble. Adun sebati lepas tu baru tambah air sikit dan sikit lagi sampai bentuk doh, jangan tamak haloba tambah banyak sekaligus.  Lepas tu abaikan dalam peti sejuk dalam 30 minit, kalau semalaman lagi afdhal supaya rangup nanti.

Inti apple : Panaskan mentega sehingga menjadi cecair. Lepas tu tambah semua bahan untuk inti kecuali tepung jagung. Masak sampai apple lembut baru tambah tepung jagung untuk pekatkan inti je. Lepas tu sejukkan sementara waktu sambil tu kau boleh update Twitter membangga diri cakap tengah buat apple pie. Kihkih

Apple pie : Letak lapisan sederhana tebal pie crust dalam bekas pie siap-siap dan cucuk dengan garfu. Lepas tu bakar dalam oven dengan suhu 190C dalam 15 minit. Lepas tu, keluarkan dari oven dan sejukkan kejap baru letak inti apple. Cover dengan lapisan pie crust yang selebihnya, nak anyam macam anyam ketupat raya pun boleh. Lepas tu bakar sekali lagi dalam 15 minit dengan suhu 190C atau sampai ada efek mewah kuning keemasan.

Macam ni la lebih kurang rupa parasnya. Berkenan?


 Elok-elok je aku siap buat tu mak, ayah, kakak aku balik. Sekejap je licin tuhhhh, hatiku sungguh girang. Yemmmehhhhh! Alhamdulillah.

Selamat mencuba!

:: Psttt, takda tunjuk step by step sebab takdak kamera. Takdak gambar apple pie aku buat jugak atas sebab yang sama. Sekian.

No comments:

Post a Comment