Tuesday, June 18, 2013

Petua bibir merah dengan kulit cerah berseri.

Assalamualaikum.

Atas dasar norma-norma gegurl dalam diri, feeling nak sentiasa confident dengan diri sendiri tu mesti ada secuit ataupun banyak cuit. Dan mostly people tend to have a higher confident level bila rasa cantik semulajadi tanpa calit apa-apa jenis mekap pun. Tak salah nak rasa cantik dengan diri sendiri sebab tu tanda kita hargai diri sendiri, bersyukur dengan amanah dari Allah ni. Tapi takmoh la kan jadi cantik yang plastik, sebab bumi dah cukup banyak plastik dah sampai jadi pencemaran. Choiyyyy!

Cara nak cantik semulajadi dengan selamat dan halalan toyyiba adalah merajinkan diri amal petua nenek moyang dulu-dulu. Senang diamalkan, selamat lagi tanpa chemicals dan insyaAllah berkesan seiring dengan kerajinan. Hipotesis dia macam ni : semakin rajin amal petua, semakin berkesan petua tersebut. Ada hipotesis lagi noksss.

Sini, aku bagi sikit petua yang senang-lenang sambil kunyah kacang pun kau boleh buat. 

Bibir merah asli
Amalkan sapu madu asli dekat bibir malam-malam sebelum tidur. Lama-lama bibir efek macam pakai gincu Maybelline gitewww. Dan jangan jilat bibir sendiri bila sapu madu ni lagi-lagi di depan orang lain, nanti nampak tak omey.

Cerahkan kulit
Campurkan perahan jus lemon dengan air, sapu ke muka dalam 20 minit. Nanti ada rasa pedih seposen tapi kejap je tu, lepas tu rasa sejuk macam orang baling salji ke muka. Hihihi tipu je tapi memang rasa nyaman, tak tipu hokayy. Campur dengan madu pun elok jugak sebab boleh lembapkan muka sekali. Ingat Milo je ada 3in1? =P

Rawat lingkaran hitam bawah mata
Mula-mula aku bagi option kau pilih sama ada nak guna kentang, timun atau tomato. Lepas dah buat pilihan, hiris mana-mana bahan yang kau pilih tadi, lekapkan pada mata dan biar selama 15 minit. Masa pakai ni rasa  relaks je tau. 


Ok, itu antara petua senang nak amal. Tapi kan, tapi kannn, kecantikan bermula dari dalam sebenarnya. Masa sekolah aku selalu dengar orang cakap;

"Kalau muka cantik tapi perangai dan akhlak buruk, terus jadi tak cantik je"

Biar kecantikan tu selari dengan akhlak kita, ibadah sekali. Dan jangan pulak riak dan bangga dengan kecantikan sebab itu semua sementara. Bersyukurlah apa adanya. Allah cipta semua cantik dan indah, manusia je suka membanding. Kalau selalu senyum, semua benda pada diri kita akan terlihat indah, siap dapat pahala lagi.

Ironi sungguh, tuan yang share ni pun malas nak amal walaupun senang nak buat sebab malas.  Jangan ikut perangai malas ni. Tak elok.



1 comment:

  1. wah ada petua ni..boleh ikut ni sbb nak cantik punya pasal..hehe :P

    ReplyDelete