Tuesday, May 14, 2013

It's never too late.

Assalamualaikum.

Orang kata, it's never too late. Tak kira lah apa kebenda pun, it's never too late. Dan baru hari ini aku nak akui, quote tu tepat lagi benar lagi sahih. Siriyes tak tipu.

Ini kisah benar.

Satu saat dulu, aku boleh dikatakan gagal. Semua aku buat asyik fail je tak pernah nak ada hasil positif. Gagal ni tak terkecuali keputusan exam aku sekali. Ohmaiii, kau tahu tak perasaannya bila kau seorang je gagal dalam ramai-ramai orang yang lulus dengan cemerlang, gemilang, terbilang? 

Ini gagal. 


Lagi-lagi bila orang tanya..." why Ammelia?". Aku tak ada jawapan untuk soalan tu. Macam la aku sengaja nak gagalkan diri sendiri. Masa tu mampu nangis macam dah tak ada hari esok dah. Kalau ingat balik, macam...hmmm..boleh tak panggil diri sendiri macam bodo? Sebab it's never too late sebenarnya.

Sentiasa ada peluang untuk orang-orang yang berusaha. Kau gagal la macam mana sekalipun sampai tergolek terguling, tetap ada peluang lain. Tak pernah terlambat pun untuk ubah kegagalan tu jadi kejayaan. 

Kalau kau nak cakap takyah la nak berusaha sebab Allah dah tetapkan takdir masing-masing, sedut balik kata-kata tu. Ingat ya tuan-tuan, puan-puan, kita sentiasa boleh ubah takdir kita dengan usaha dan doa. Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum jika dia sendiri tak berusaha mengubahnya. 

Ya, dengan kegagalan tu lah baru aku sedar dan tak berkhayal rasa selesa dok di puncak kejayaan je. Kegagalan tu buat aku termenung jugak la sehari dua sebelum sistem badan aku adapt dengan failure tu dan mula bertindak balas untuk mengubah nasib sendiri. Tak adalah kegagalan tu buat aku jadi gile, meroyan atau yang sama waktu dengannya. Alhamdulillah. 

Allah is never too far away. Mengadulah dengan Dia, minta dikuatkan hati, diberi ketabahan dan kekuatan untuk ubah apa yang aku mampu ubah dan redha dengan apa yang aku tak boleh ubah. Dan kemudian, berusahalah macam tak ada hari esok dah kau nak usaha tu. Kata orang, beribadatlah macam kau mati esok, berkerjalah macam kau akan hidup sepuluh belas juta tahun lagi. 

Lepas aku usaha, dengan nasihat dan kata-kata semangat, dan dengan izin-Nya juga, akhirnya aku berjaya. Tak adalah top pun tapi aku sukses untuk duduk lebih tinggi dari orang yang lagi berjaya pada hari aku gagal tersebut. Bukan nak merendahkan sesiapa okehhh teman-teman. Kita ambil teladan, yang buruk dari kata-kata aku, kau amik pagar, letak voltan tinggi-tinggi, jadikan sempadan. 

Makanya, ibu-ibu sama bapak-bapak ngakk usah sedih-sedih terusan sihh. Hari esok masih ada. It's never too late. Terpulang diri sendiri je, sama ada nak duduk termenung dengan kegagalan atau bangkit mengubah nasib dengan usaha. Jangan rebah sebelum berjuang. 

Ini berjaya.

:: It's never too late juga untuk bertaubat bebeh ^^

3 comments:

  1. nice sharing and thought amel. thanks *rindu kau :)*

    ReplyDelete
  2. nice entri .... semangat tetiba ...

    ReplyDelete
  3. Semoga terus berjaya dan mengharap kpd Allah sentiasa...nice advice..♥♥♥

    ReplyDelete