Saturday, January 5, 2013

Mencari ketenangan hati

Assalamualaikum.


Alhamdulillah atas segala nikmatnya.

Kadang-kadang kita dapat apa yang kita nak. Namun kadang-kadang ada jugak apa yang kita dapat tak sama seperti yang kita harapkan.  Selalu je kita mengeluh dan tak puas hati dengan apa yang kita dapat kan? Bukan Allah tu kejam tapi sebab Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. 




Memang la siapa yang taknak kan kejayaan yang cemerlang, gemilang,terbilang, kekayaan harta benda, kecantikan paras rupa dan segala bagai lagi sifat kesempurnaan yang lain. Tapi kalau dah usaha sehabis daya dan masih belum dapat apa yang kita inginkan, bersangka baiklah dengan Allah. Mungkin itu caranya Allah nak bagi kita pahala yang besauuuuu.Aku sentiasa pegang kata-kata ni tau... 


"Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya." (Surah Al-Baqarah : 216)


Yelah, kita bukan terer sangat pun. Kita tak pernah tahu apa yang terbaik untuk diri sendiri sebab ada masanya kita buat keputusan menurut kata nafsu. Nak ikut iman dan akal jarang nauuu la kan. Mungkin apa yang kita suka tu memberi keburukan kepada kita, mungkin bukan sekarang tapi esok-esok siapa tahu kan?

Dalam setiap ujian dan dugaan yang kita dapat, sentiasa ada hikmah. Takde la pulak hikmah tu datang dalam bentuk subtitlle pulak kan. Takda lah jugak datang dalam bentuk pos laju. Kata nak masuk syurga, memang la jalan ke syurga tu takde yang smooth dan senang. Syurga itu indah, nak dapat benda yang indah-indah kena la berusaha sikit. Alaaaa, c'mon la bebeh. 



Mungkin dalam ujian ni kita terdidik dengan rasa rendah diri, rasa kehambaan, rasa bertuhan, rasa apa itu takdir, rasa bagaimana mendapat kekuatan setelah datang perkara yang melemahkan, rasa jadi orang tough, jadi orang beriman, jadi orang yang Allah redha. Bersyukurlah dapat ujian dalam bentuk kesusahan, kalau dapat ujian dalam bentuk kesenagan, mana kita nak tahu kesenangan itu rupa-rupanya itu ujian kan? Besar kemungkinan makin lalai adalah. Iye dok? 

"Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah."


Rupa-rupanya yang dicari terlalu dekat, hanya berada di dalam hati sendiri. Cer tanya iman, iman jawab apa.


:: Inspirasi dari tulisan Ustaz Pahrol. Sedang mencari ketenangan hati :')

5 comments:

  1. dengar la lagu LANGKAH TERCIPTA-UNIC..hayati liriknya... :)

    ReplyDelete
  2. betul tu,kadang-kadang kita rasa serabut tapi kita salah kan kerja yg banyak dan masalah.....tetapi sebenarnya kita jauh daripada Allah

    ReplyDelete
  3. You are tagged! Komen bnyk bnyk tau :)
    http://meanwhileinparalleluniverse.blogspot.com/2012/12/new-year-giveaway-by-sheera-aya.html

    ReplyDelete
  4. sama jugak kalo ade benda yg berlaku kat kita pastu mengeluh..
    tak baik tu..
    setiap benda yg berlaku ade hikmahnya :)

    ReplyDelete
  5. InsyAllah ..
    semoga mendapat ketenangan hati

    ReplyDelete