Monday, December 24, 2012

Realiti dan mimpi, mana lebih indah?

Assalamualaikum.

Ya, banyak perkara yang lebih indah kalau sekadar bermimpi. Sebab tu kita benci realiti dan nak kekal bermimpi. Boleh mimpi best-best. Macam aku, aku selalu bermimpi nak join video Mat Luthfi. HAHA. Bila sampai satu ketika tu, kita taknak menghadapi realiti yang menyakitkan tu dan persoalkan nasib yang menimpa kan? kan? Kita tak sedar kot masa tu kita persoalkan takdir Allah :')

Ramai yang tak jumpa keindahan realiti. Kita tak pernah nak bersyukur sekejap dengan apa yang kita dapat. Kalau kita tak boleh bersyukur dengan benda yang sedikit, agak-agak kita bersyukur tak dapat nikmat yang banyak?

Realitinya,ada jugak perkara yang kita harapkan tu Allah tak bagi on the spot. Sesetengah perkara itu ada yang Allah dah tangguh dulu sebelum bagi kat kita pada masa yang cun-cun je dan ada jugak perkara yang kita nak tu diganti dengan perkara yang lebih baik. Sebab Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Sweet kan?



Mimpinya pulak, kalau semua benda atas dunia ni indah dan manusia ni sempurna, itu bukan dunia. Itu syurga namanya.

Tapi kan, boleh je kita nak jadikan mimpi tu realiti. Usahalah sepenuh hati dan letakkan harapan kepada Allah dan berdoa kepada-Nya. Lepas tu, tawakal. Yakinlah yang Allah takkan pernah mengecewakan hamba-Nya.

Sebenarnya, realiti itu lebih indah kalau kita tahu bersyukur. Mimpi itu tak indah pun sebab itu mimpi je pon. Bukan betul-betul, so mimpi lebih menyakitkan. Kalau kita tak dapat apa yang kita suka, sukalah apa yang kita dapat. Itulah syukur namanya.



 :: Psttt, aku akan dapat apa yang aku nak bila aku letak keyakinan sepenuh hati kepada Dia. Dan bila aku tak dapat apa yang aku nak, aku tahu yang aku tak sepenuhnya yakin ketika tu. InsyaAllah. 






2 comments:

  1. dengan hanya bersyukur, banyak lagi nikmat kebaikan dan ketenangan hati yg akan di rasa :) May Allah bless u dear.

    ReplyDelete
  2. nice entri dear :')

    Happy Birthday to youuuu :) Happy birthday to you , happy birthday to you :D Jom join Birthday Giveaway by Nazurah ! Cepatttt join , bakal tamat 30/12/2012 :D

    http://rahasiabelogaku.blogspot.com/2012/11/giveaway-time-giveaway-oh-my-birthday.html

    Jom bacaaa entri TERBARU Izzah :")
    http://rahasiabelogaku.blogspot.com/2012/12/semangat-mempromosi.html

    ReplyDelete